FINY är integrerat med data från offentliga register och kreditupplysningsföretag. I samband med att ni startar en analys hämtas offentlig data om företaget in i FINY. Därefter fylls resterande uppgifter om företaget i via en steg-för-steg process. Varje inmatning, tillagd produkt eller tjänst samt dess standardvillkor påverkar kundens rörelseresultat, balansräkning, kassaflöde, rörelsekapital och nyckeltal. Resultatet blir en djupgående presentation och analys som visar företagets nuvarande och framtida situation.
Den intressantaste delen av FINY är troligen analysdelen som fokuserar både på historik och framtid. Kunden kan dessutom enkelt kommentera avvikelser per område. Den kundspecifika analys som skapas är unik för varje kund och har en avsevärt högre kvalitet än normal kreditdata. I FINY är analyserna användarvänliga, lätta att förstå samt anpassade för presentationer inför kundens styrelse och ledning. FINY ger en helt transparent bild över den ekonomiska situationen. Nu och för framtiden.
FINY innehåller de flesta förekommande tjänsterna och produkterna som en bank har och det är enkelt att definiera kundens behov. Vem som väljer bäst lämpade lösningar styrs av situationen och hur banken valt att implementera FINY. Behov av t ex rörelsekapital beräknas automatiskt. Andra tjänster som ingår är finansiering, cash management, fastighetsförvärv och mycket mer. Kundens återbetalningsförmåga och känslighetsanalys varnar om ett kreditengagemang innebär svårighet att återbetala för kunden.
Kunden får erbjudandet efter att Företagsrådgivaren har skapat en offert. Erbjudandet analyseras av kunden via FINY avseende Villkor, Påverkan, Säkerheter och en personlig presentation av banken. När Företagsrådgivaren och kunden är överens behövs bara en knapptryckning för att komma överens. Då övergår ansökan till en kreditpropå där den kompletteras av rådgivaren. Beroende på geografi, affärsområde och belopp kvalificeras kreditpropån för att nå rätt beslutsorgan.
FINY Modellen bygger på den typ av intervjuer och riskbedömningar banker normalt gör då aktiebolag söker finansiella tjänster på det traditionella sättet. Den stora skillnaden är automatiken i insamling av data, beräkningar, analyser och att allt går i en strömlinjeformad process från kundstöd till kreditbeslut.
Resultatet blir bättre och högre kvalitet på beslutsunderlag, att regler följs samt en avsevärd tidsbesparing.
Analysen av kunden är helt transparant. De kommentarer kunden har gett för att förklara specifika utfall, varningar och avvikelser kan enkelt kompletteras med egna kommentarer av Företagsrådgivaren – synliga endast för de som har behörighet hos banken.
Ett erbjudande skapas enkelt i modulen för Företagsrådgivaren utifrån de produkter och tjänstersom Banken har aktiverat. Banken styr även via egna regler lönsamhet- och säkerhetskrav. Kundens återbetalningsförmåga och känslighetsanalys varnar om ett kreditengagemang innebär svårighet att återbetala för kunden. Påverkan på kunden av ett skapat erbjudande samt bankens lönsamhet syns tydligt. Säkerheter läggs till enligt bankens krav. Med ett knapptryck sänds offerten till kunden. Färdiga presentationsmallar och villkor bifogas automtiskt.
När kunden och Företagsrådgivaren är överens skapas en kreditpropå. En kreditkommitté kan se varje kundförfrågan från det den inkommer. Det ger en bättre möjlighet att i tid kunna bistå med expertis och erfarenhet. Kreditpropån skickas inte för beslut förrän det begärs av Företagsrådgivaren.
Kreditpropån skickas till rätt beslutande organ baserat på ett regelverk. Till exempel affärsområde, geografi, belopp och gällande regler när en kreditkommitté är beslutsmässig. Medlemmarna i en kreditkommitté kan välja mellan att godkänna, avslå, begära åtgärd och delegera till en annan instans. När kreditkommittén har tagit beslut produceras samtliga underlag.
FINY Modellen bygger på den typ av intervjuer och riskbedömningar banker normalt gör då aktiebolag söker finansiella tjänster på det traditionella sättet. Den stora skillnaden är automatiken i insamling av data, beräkningar, analyser och att allt går i en strömlinjeformad process från kundstöd till kreditbeslut.
Resultatet blir bättre och högre kvalitet på beslutsunderlag, att regler följs samt en avsevärd tidsbesparing.
Kreditkommittén har insyn i de förfrågningar som sänds till banken enligt bankens gällande regelverk baserat på geografi, affärsområde och belopp. Det skapar en bra affärsöverblick och ger tid att inhämta ytterligare information.
Företagsrådgivaren skapar en kreditpropå med en egen bedömning av alla analyser och skickar den för beslut till Kreditkommittén. Kreditpropån skickas till rätt beslutande organ baserat bankens regelverk. Via en knapptryckning är detaljerna i varje analys, kommentarerna från kunden och Företagsrådgivaren tillgängliga för kreditkommittén. Lönsamhet per produkt och totalt samt RAROC beräknas utifrån efterfrågad kredit.
Medlemmarna i en kreditkommitté kan välja mellan att godkänna, avslå, begära åtgärd eller delegera till en annan instans. När kreditkommittén har tagit beslut produceras samtliga underlag. Underlagen är ett bra diskussionsunderlag för att följa kundens utveckling framöver.
Beslutet är taget och överlämnas till Företagsrådgivaren för genomförande. Underlagen sparas för spårbarhet.
FINY Modellen bygger på den typ av intervjuer och riskbedömningar banker normalt gör då aktiebolag söker finansiella tjänster på det traditionella sättet. Den stora skillnaden är automatiken i insamling av data, beräkningar, analyser och att allt går i en strömlinjeformad process från kundstöd till kreditbeslut.
Resultatet blir bättre och högre kvalitet på beslutsunderlag, att regler följs samt en avsevärd tidsbesparing.
Ola Hansson
+46 - 763-100100
Ola.Hansson@FINY.se
Ålegårdsgatan 1
431 50 MÖLNDAL
SVERIGE
www.finy.se